Auris Taalkring Hilversum Aurislogo

Leerlijnen

In het onderwijs maken wij gebruik van leerlijnen voor al onze groepen. Deze staan in het groepshandelingsplan. In de leerlijnen staat welke doelen wij willen behalen en welke methodieken wij hiervoor gebruiken.

In de begeleiding aan leerlingen bieden wij vijf mogelijkheden.

  • Intensieve zorg
    Deze zorg helpt de leerling om mee te komen in het onderwijsaanbod. De leerling krijgt extra instructie, meer lestijd en wij zetten andere materialen in. Leerlingen met intensieve zorg volgen het basisaanbod uit de leerlijnen.
  • Zeer intensieve zorg
    De leerling krijgt een individueel handelingsplan met een eigen aanpak en soms ook eigen doelen. Deze zorg bieden wij jonge leerlingen altijd op het gebied van taal. Voor andere vakken maken wij deze keuze niet in de lagere groepen. De methodes die wij voor deze vakken gebruiken, bieden voldoende mogelijkheden om alle kinderen verder te helpen. Voor oudere kinderen kunnen wij intensieve zorg inzetten bij de hoofdvakken rekenen, lezen, spelling, begrijpend lezen, leren lezen en sociaal emotionele ontwikkeling. Leerlingen met zeer intensieve zorg volgen het basisaanbod uit de leerlijnen.
  • Kiezen voor een lager aanbod 
    Bij deze vorm bieden wij de leerstof vertraagd aan. Dit doen wij bij leerlingen die om aanwijsbare redenen niet mee kunnen komen in het basisaanbod. Bij jonge leerlingen maken wij deze keuze liever niet. Leerlingen met een lager aanbod volgen het minimum aanbod of het lager dan minimum aanbod uit de leerlijnen.
  • Doubleren (blijven zitten)
    Deze keuze maken wij niet vaak. Mocht het toch nodig zijn, dan kiezen wij bij voorkeur voor doubleren in groep 3.
  • Zorg aan leerlingen bij wie het erg goed gaat
    Er zijn ook leerlingen bij wie het erg goed gaat in een vak. In de groepen 1 tot en met 4 kiezen wij er meestal voor leerlingen wat minder uitleg te geven of wij geven hen extra uitdagende leermaterialen. De leerling blijft dan wel meedoen met het basisaanbod. Heeft de leerling meer uitdaging nodig? Dan kunnen wij een verdiepend  aanbod aanbieden.

De Commissie van Leerlingzorg bepaalt in overleg met de leerkracht welk aanbod een leerling krijgt.

Leerroutekaarten

Wij volgen de resultaten van onze leelringen met Citotoetsen en methodetoetsen. Ook volgen we onze leerlingen op sociaal-emotioneel gebied. We doen dit met de SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst).

  • Kleinschalig
  • Kleinschalig

    Taalkring Hilversum heeft vier groepen. Leerlingen op onze school kennen elkaar en de medewerkers. Zij voelen zich veilig en worden gezien door elkaar en door de medewerkers. Na groep 4 maken onze leerlingen een overstap naar een andere school. Dit kan een andere Auris school zijn of een reguliere school met ondersteuning van Auris.


  • Speels
  • Speels

    Taalkring Hilversum wordt bezocht door leerlingen van 4 t/m 9 jaar. De inrichting van lokalen en gangen is vriendelijk en speels en afgestemd op de leeftijd van de leerlingen. Naast alle instructie-  en werkmomenten is er veel ruimte voor spel. Tijdens deze spelmomenten maken wij de leerlingen op een speelse manier taalvaardig.

  • Totale Communicatie
  • Totale Communicatie

    Wij ondersteunen leerlingen zo goed mogelijk in hun (taal)ontwikkeling. Wij maken hierbij gebruik van Totale Communicatie. Wij maken de leerstof beeldend met bijvoorbeeld plaatjes. Ook maken wij in alle groepen gebruik van Nederlands ondersteund met gebaren (NmG).  In onze regio worden NmG-cursussen verzorgd waar ouders aan kunnen deelnemen. 

  • Samenwerken
  • Samenwerken

    Wij delen een schoolgebouw met De Ster (de peuterbehandelgroep voor kinderen met TOS van de NSDSK) en basisschool ‘De Kindercampus’ . Ook de buitenschoolse opvang heeft een plekje binnen ons gebouw. Alle gebruikers in het gebouw werken samen en leren van elkaar. Er is een nauwe samenwerking tussen de leerkracht, assistent en logopedist in de groep. 

  • Rust
  • Rust

    Kom eens bij ons binnen op een doordeweekse dag en ervaar dat alle leerlingen hard aan het werk zijn en er toch een enorme rust is in de school. Bij de inrichting van de school en de lokalen hebben we gezocht naar materialen die achtergrondgeluiden zoveel mogelijk absorberen zodat de kinderen zich zo goed mogelijk kunnen richten op het leren.