Kwaliteit
De kwaliteit van onze school wordt bepaald door verschillende aspecten. Al deze aspecten zijn even belangrijk en vormen samen onze kwaliteitszorg. Door op een onderdeel te klikken vindt u meer informatie over waar we staan, wat onze ambities zijn en hoe we daar willen komen. Onze plannen en ambities komen ook terug in het schoolplan.
Cliëntervaringsonderzoek (CEO)
Om de tevredenheid van ouders, medewerkers (bv. leraren, onderwijsassistenten) en onze specialisten (bv. logopedisten, orthopedagogen) in kaart te brengen, wordt elke twee jaar het cliëntervaringsonderzoek (CEO) afgenomen. Alle medewerkers, specialisten en ouders ontvangen een digitale vragenlijst met vragen. De vragen gaan onder andere over: onderwijs, begeleiding, ontwikkelingsperspectief, communicatie, ouderbetrokkenheid en procedures. De antwoordschaal bestaat uit oneens (1), meer oneens dan eens (2), meer eens dan oneens (3) en eens (4). Hieronder zijn de resultaten van het CEO van 2023 te zien. De resultaten op het gebied van (sociale) veiligheid worden apart weergegeven onder ‘Veiligheid’.
Na afloop van het onderzoek organiseren wij een stakeholderreview. Dit is een gesprek waarbij de teamleider, medewerkers, specialisten en ouders de resultaten bespreken. Aan de hand van dit gesprek wordt bepaald waar de school staat, waar we willen staan en hoe we daar komen.
De school is trots op de begrijpbaarheid en uitleg van de OPP’s aan de ouder. Er is een duidelijke slag gemaakt op de Taalkring om de OPP’s te verbeteren door de inzet van werkdrukmiddelen voor logopedisten en leerkrachten. Daarnaast is de school trots op de communicatie met ouders, door de inzet van Parro is de communicatie tussen ouders en school verbeterd. Tot slot is de school er trots op dat het onderwijs op de Taalkring wordt ervaren als zeer goed door ouders en teamleden van de Taalkring.
Daarnaast heeft de school ook verbeterpunten geconstateerd aan de hand van het onderzoek, enkele verbeterpunten zijn ouders meer betrekken bij het opstellen van de doelen voor leerlingen in het OPP en ouders goed informeren over de procedures en het proces bij uitstroom van leerlingen.
De school heeft de volgende actiepunten geformuleerd:
- Bij het opstellen van de doelen in het OPP worden ouders betrokken.
- Inzet van Parro verder uitbreiden en verbeteren door alle medewerkers van de Taalkring.
- Sociaal-emotionele ontwikkeling beter begeleiden en monitoren door de aanschaf van een methode/methodiek en een meetinstrument.
- Verbeteren van het proces en de procedures van uitstroom van alle leerlingen door de intern begeleider en de leerkracht van groep 4.
Veiligheidsmonitor
Wij willen graag dat iedereen zich veilig voelt op school. Daarom wordt jaarlijks de veiligheidsmonitor afgenomen. Dit is een vragenlijst waarmee het gevoel van veiligheid op de school in kaart wordt gebracht. Om het jaar wordt deze vragenlijst tegelijk afgenomen met het CEO, dan vullen ook ouders, medewerkers en specialisten de vragen in. Het andere jaar is de veiligheidsmonitor een losse vragenlijst enkel voor leerlingen.
Sinds 2020 wordt de sociale veiligheid ook gemeten bij jonge leerlingen (groep 1 tot en met 4). Bij deze groep leerlingen gaat een onderwijsassistent individueel in gesprek met de leerlingen om zo samen een aangepaste versie van de vragenlijst in te vullen. Bij alle stellingen is gebruik gemaakt van een tweepuntsantwoordschaal, met een minimale score van 1 en een maximale score van 2. Een hoge waardering op de stellingen betekent een hoge mate van sociale veiligheid en welbevinden onder de leerlingen.
De leerlingen gaan graag naar school en hebben het naar hun zin op de Taalkring. We blijven inzetten op (sociale) veiligheid en gaan extra aan de slag met kinderen vaardigheden leren in het oplossen van conflicten.
Uitstroom en bestendiging
Wij houden bij naar welk niveau onze leerlingen uitstromen. Ook houden we bij of leerlingen twee jaar na het uitstromen nog steeds op dezelfde bestemming zitten (bestendiging). Deze gegevens worden jaarlijks door de Onderwijsinspectie uitgevraagd over het afgelopen schooljaar.
Jaarlijks stromen leerlingen uit ons onderwijs met name uit naar een andere Auris leslocatie, het regulier onderwijs of het speciaal onderwijs. Het streven is om zo veel mogelijk leerlingen, wanneer zij daaraantoe zijn, tussentijds uit te laten stromen naar het regulier onderwijs (regulier basisonderwijs en speciaal basisonderwijs) in het kader van passend onderwijs. In sommige gevallen stroomt een leerling tussentijds uit naar een andere school voor speciaal onderwijs. Een leerling kan bijvoorbeeld vanwege een verhuizing naar een andere school moeten, of er wordt geconstateerd dat de leerling beter op zijn plek is op een school voor leerlingen met ernstige gedragsstoornissen en/of psychiatrische problematiek.
De Taalkring is een leslocatie van Auris en verzorgt onderwijs aan de groep 1 t/m 4. Na groep 4 stromen leerlingen altijd uit naar een andere school. Omdat dit niet het einde van de basisschoolperiode is, wordt op onze school alleen gesproken van tussentijdse uitstroom. Leerlingen uit groep 4 die ook in groep 5 nog een intensief arrangement voor cluster 2 onderwijs hebben, stromen door naar een andere Auris leslocatie in Amersfoort of Utrecht. Andere leerlingen stromen uit naar het regulier of speciaal basisonderwijs.
Uitstroombestemmingen
In schooljaar 2023-2024 zijn in totaal 22 leerlingen uitgestroomd naar een andere school. De 10 leerlingen die tussentijds uit stroomden zijn allemaal naar het regulier onderwijs (basisonderwijs en speciaal basisonderwijs) gegaan (100%). Van de 12 schoolverlaters (de leerlingen van groep 4) zijn 2 leerlingen (17%) uitgestroomd naar het regulier onderwijs en 10 leerlingen (83%) naar een andere Auris Speciaal Onderwijs-locatie.
Bestendiging
Tot slot hebben we in kaart gebracht of de leerlingen die in schooljaar 2021-2022 zijn uitgestroomd, op 1 oktober 2023 nog steeds op dezelfde bestemming zitten als waarnaar zij zijn uitgestroomd. Van 95% van de leerlingen (19) weten we dat zij bestendigd zijn. Van 1 leerling is onbekend of deze nog op dezelfde bestemming zit als waar deze naartoe uitgestroomd is. Wij streven naar een bestendiging van 90%, dit streven is net als vorig jaar ruim behaald.
Conclusies en actiepunten
Een TOS komt vaak niet alleen:
Bij het jonge kind is vaak nog niet duidelijk of bepaalde achterstanden verklaard kunnen worden vanuit een TOS of dat er sprake is van een (bredere) ontwikkelingsachterstand, bijvoorbeeld een stoornis, syndroom of een algehele ontwikkelingsachterstand. Dit betekent dat leerlingen op jonge leeftijd vaak een onderwijs arrangement krijgen toegewezen op basis van een vermoeden van een TOS. Blijkt dit vermoeden van TOS niet juist, dan is een andere vorm van onderwijs vaak passender. Afgelopen schooljaar zijn er geen leerlingen naar een andere vorm van onderwijs uitgestroomd. Elk jaar kijken we samen met ouders zorgvuldig naar wat iedere leerling nodig heeft. Dit betekent voor elke leerling iets anders.
Onze schoolverlaters (groep 4):
Als leerlingen langer bij ons op school zitten, dus tot en met groep 4 blijven, wordt vaak duidelijk dat zij het Speciaal Onderwijs nodig hebben om te kunnen leren en ontwikkelen in combinatie met hun TOS.
De commissie van onderzoek geeft aan dat de adviezen die de Taalkring geeft in de commissie van leerlingenzorg zorgvuldig worden geformuleerd en navolgbaar zijn vaak overgenomen worden. Hier zijn we trots op.
Actiepunten:
Naar aanleiding van vorig schooljaar hebben we de informatie over het uitstromen van leerlingen in groep 4 nog duidelijker, laagdrempeliger en verplicht gemaakt voor alle ouders.
Kindbegrip
Ook toetsen we de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen van groep 1 t/m 4 met behulp van Kindbegrip. Dit is een vragenlijst die de leraar per kind invult. We onderzoeken of de kinderen prettig in de groep functioneren. Daarnaast onderzoeken we de relatie tussen de leraar en het kind en de kinderen onderling. Ook het gevoel van veiligheid dat kinderen binnen de school en groep ervaren wordt onderzocht. We bespreken de uitkomsten van Kindbegrip tweemaal per jaar met het kernteam en de orthopedagoog/intern begeleider (IB).
Inspectie
De onderwijsinspectie doet eens in de vier jaar een uitgebreid onderzoek bij het bestuur en de scholen van Auris. Hiermee onderzoeken ze of alle leerlingen onderwijs krijgen van voldoende kwaliteit. En of scholen voldoen aan de wet- en regelgeving en of ze hun financiën op orde hebben. De onderwijsbesturen zijn hiervoor verantwoordelijk en daarom doet de inspectie een uitgebreid onderzoek bij ieder bestuur.
In 2019 is de Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep voor het laatst beoordeeld. De kwaliteit van het onderwijs is beoordeeld met een voldoende. Het laatste rapport is te vinden op de website van de onderwijsinspectie (zoek op ‘Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep’). Op deze pagina zijn ook de specifieke resultaten per school te vinden.
Meer informatie over de onderzoeken van de inspectie is te vinden op de website van de onderwijsinspectie.
Leeropbrengsten
De leerresultaten van Auris Taalkring worden op schoolniveau verzameld. De gegevens leggen we naast de vastgestelde ambitie schoolstandaarden. Voor de groepen 1-2 gebruiken wij Mijn Kleutergroep om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen en voor de groepen 3 en 4 gebruiken wij Leerling in Beeld (Cito).
Door middel van een analyse per groep kunnen wij de resultaten bespreken. Naar aanleiding van de bespreking willen wij de volgende verbeteracties inzetten voor dit schooljaar:
- Voor de groepen 1-2 willen wij naast de leervakken op het rooster ook aandacht hebben voor andere werkvormen, zoals leerspelletjes, Leren praten met Plezier, spellessen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling/ Burgerschap.
- De inhoud van de boekenkring evalueren, hier zijn wij dit schooljaar mee gestart in alle groepen.
- Mijn kleutergroep verder borgen d.m.v. scholing.
- Leren praten met plezier borgen d.m.v. scholing.
- De leerresultaten van Mijn kleutergroep/Leerling in Beeld (Cito) en Kindbegrip worden 2 keer per jaar besproken met de intern begeleider en de orthopedagoog om de leerlingen goed te kunnen volgen.
- De leerkrachten volgen de scholing Met Sprongen Vooruit op de studiedag van 17 november.
- We zetten een opgaveteam op voor begrijpend lezen (luisteren) om onze resultaten op het gebied van begrijpend lezen te verbeteren.
- We zetten een opgaveteam op voor de sociaal-emotionele en maatschappelijke ontwikkeling om Kindbegrip te introduceren. En een nieuwe methodiek te vinden voor de sociaal-emotionele en maatschappelijke ontwikkeling.
Interne audits
Minimaal elke vier jaar vindt een interne audit op de school plaats. Het auditteam komt dan langs op de school en onderzoekt of de school werkt volgens de goede procedures.
De laatste interne audit vond plaats in 2021. Uit het interne audit verslag blijkt dat de school op alle punten voldoende scoort. Ten tijde van de audit bleek op de volgende punten behoefte aan verbetering:
- Probeer de lessen wat speelser te maken en meer te ontdoen van traditionele elementen, zoals een sterk sturende rol van de leerkracht en beurtgedrag.
- Vergroot de aandacht voor de sociale en maatschappelijke competenties.
- Verbeter de kwaliteit van het Schoolplan en jaarplan. Neem de onderwijsdoelen op in het Schoolplan en maak dit informatiever. Geef in zowel het Schoolplan en het jaarplan een duidelijke onderbouwing van de doelen en plannen.
- Expliciteer de PDCA-cyclus.
- Verbeter het inwerktraject van nieuwe medewerkers en zorg dat hier meer tijd voor beschikbaar is.
Professionalisering
De ontwikkeling van onze medewerkers staat niet stil. Intern organiseren wij verschillende trainingen. Daarnaast nemen onze medewerkers ook actief deel aan diverse externe cursussen en opleidingen zoals ‘Met sprongen vooruit’, Zo leren kinderen lezen en spellen (ZLKLS), Leren praten met plezier, Onboardingstraject, NmG 1 en 2, Met Woorden in de Weer en opleidingen en cursussen die aansluiten bij het vakgebied of de belangstelling van het teamlid.
Schoolondersteuningsprofiel
Alle scholen van Auris bieden extra ondersteuning aan leerlingen. Met extra bedoelen wij dat we meer bieden dan een reguliere school. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning door de logopedist. Dat biedt iedere school van Auris. In de schoolgids lees je welke extra ondersteuning alle scholen van Auris bieden.
Hieronder lees je meer over onze voertaal, leerlingpopulatie, voorzieningen, medewerkers en leervoorwaarden.
Voertaal
Op Auris Taalkring is Nederlands de voertaal. Ter ondersteuning van de gesproken taal, wordt gebruik gemaakt van totale Communicatie (Nederlands met Gebaren (NmG), natuurlijke gebaren en van visuele ondersteuning, zoals filmpjes, materialen en door te bewegen).
Kenmerken van de leerlingpopulatie
Bij Auris Taalkring kunnen leerlingen worden toegelaten die een onderwijsarrangement hebben ontvangen vanuit de CvO voor cluster 2 onderwijs. Het onderwijsaanbod is voornamelijk gericht op leerlingen met een TOS.Een leerling komt op Auris Taalkring Hilversum:
- Als de leerling een auditieve beperking en/of een (ernstige) taalontwikkelingsstoornis heeft (de ernstmaat);
- én de leerling daardoor ernstige beperkingen ondervindt in de onderwijsparticipatie die gerelateerd zijn aan zijn auditieve beperking en/of taalontwikkelingsstoornis (de onderwijsbehoefte);
- én wanneer extra ondersteuning middels een ondersteuningsarrangement cluster 2 op een reguliere/huidige school, niet toereikend is om te voldoen aan de onderwijsbehoeften van de leerling;
- én de leerling in groep 1 tot maximaal groep 4 zit;
- de leerling toelaatbaar wordt geacht door de CvO tot een onderwijsarrangement.
Voorzieningen
Onze school beschikt over de volgende fysieke voorzieningen:
- Lokalen aangekleed met vloerbedekking, raambekleding, wanden en plafonds volgens akoestische normen voor SH/TOS.
- Gehoor ondersteuning: solo-apparatuur en soundfields.
Onze school beschikt over de volgende organisatorische voorzieningen:
- Individuele oefentherapie (via de zorgverzekering).
- Individuele Krachttraining (via de zorgverzekering).
- Per groep een leerkracht, onderwijsassistent en logopedist.
- Vakleerkracht gym.
- Vakleerkracht muziek.
- Commissie van Leerlingenzorg (CvL): intern begeleider, orthopedagoog, logopedist, teamleider.
Medewerkers
Onderstaand zijn de specialisten van de school weergegeven
Orthopedagoog
Aantal dagen: 2 dagen
Intern begeleider
Aantal dagen: 3 dagen
Logopedisten
Aantal dagen: Verdeeld over de week (2 of 3 dagen per groep)