Standaard ondersteuning en begeleiding

Alle medewerkers van Auris Taalkring zijn opgeleide TOS-experts. Zij hebben kennis over de TOS en de gevolgen ervan voor de taalverwerving en sociaal-emotionele ontwikkeling. De medewerkers weten daardoor wat de leerlingen individueel en in de groep nodig hebben en hoe ze dat kunnen bieden. U leest nu hoe wij dit doen.

Specialistisch onderwijs

  • Leerlingen krijgen 960 uur onderwijs per schooljaar, wat meer is dan op een reguliere basisschool.
  • Er zitten gemiddeld 15 leerlingen in een groep.
  • Leerlingen krijgen individuele en groepslogopedie op school.
  • Er is een goede samenwerking tussen leerkracht, logopedist en onderwijsassistent.
  • Wij vergroten taal- en communicatievaardigheden d.m.v. specifieke leeractiviteiten, methodes en methodieken, zoals Met Woorden in de Weer, Leren praten met Plezier en de Klanklessen.
  • Wij bieden een intensief lees- en spellingaanbod aan: bijvoorbeeld door klanken en letters te ondersteunen met klankgebaren, extra leertijd in te zetten voor leren lezen, het voordoen van spellingsstrategieën (met gebaren), de methodiek: Zo Leer Je Kinderen, Lezen en Spellen.
  • Wij hebben een specialistisch en intensief begrijpend lees- en luisteraanbod: er wordt veel aandacht besteed aan woordenschatontwikkeling om verhalen te begrijpen, het voordoen van lees- en luistertechnieken.
  • Er is een intensief taalaanbod geïntegreerd in alle vakken: dit betekent dat het gebruik van taal, zoals lezen, schrijven en spreken, belangrijk is in elk vak op school.
  • Het directe instructiemodel wordt gebruikt: dit is een stapsgewijze manier waarop leraren de lesstof direct en duidelijk uitleggen aan de leerlingen met voorbeelden en oefeningen.
  • Wij hebben extra aandacht voor rekentaal, rekenbegrippen.
  • Wij helpen leerlingen met leren leren (vaardigheden om effectiever te leren, zoals actief luisteren, samenvatten, doorwerken) en executieve functies (vaardigheden om plannen te maken, problemen op te lossen, te focussen, te onthouden en onze emoties te beheersen).
  • Wij helpen leerlingen met de communicatieve redzaamheid. Communicatieve redzaamheid betekent dat iemand goed in staat is om met anderen te praten en begrepen te worden. Het gaat erom dat je je gedachten en gevoelens kunt uiten en begrijpt wat anderen tegen je zeggen.
  • Wij helpen leerlingen met de sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van de methode PeTOS. PeTOS is een lesmethode speciaal ontwikkeld voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis.

De lesomgeving

  • Wij gebruiken solo-apparatuur en soundfields in de klas.
  • Het klaslokaal heeft een speciale inrichting (o.a. vloerbedekking, speciaal plafond, wandpanelen) zodat de leerlingen gesproken taal goed kunnen volgen.
  • Wij zorgen voor een auditief (hoe je geluid waarneemt) prikkelarme omgeving, zoals rust op de gang en in de klas.

De medewerkers

  • Ondersteunen taal met Nederlands met Gebaren (NmG).
  • Laten met plaatjes, tekeningen en filmpjes zien wat er wordt bedoeld.
  • Geven het goede voorbeeld (correct Nederlands).
  • Herhalen de uitspraak of zin van een leerling op een andere manier of nog een keer (goed).
  • Checkt of de leerling de instructie of opdrachten heeft begrepen.
  • Leren de leerlingen hulpzinnen.
  • Praten langzamer tegen de leerlingen.
  • Articuleren duidelijk.
  • Leggen woorden op een andere manier uit of herhalen woorden.
  • Delen opdrachten op in duidelijke stappen.
  • Geven leerlingen extra denk- en reactietijd aan de leerling.
  • Geven de leerlingen complimenten als zij taal gebruiken.
  • Leren de leerlingen problemen met taal op te lossen.
  • Geven extra aandacht aan communicatieve vaardigheden in de dagelijkse omgang met elkaar.
  • Vragen eerst de aandacht voor de leerling voordat de instructie gegeven wordt.

Slechthorende leerlingen

  • Slechthorende leerlingen zitten vooraan in de klas.
  • Slechthorende leerlingen maken gebruik van solo-apparatuur.
  • De medewerker herhaalt voor de slechthorende leerling wat een ander kind gezegd heeft.
  • De medewerker zorgt voor een goed mondbeeld voor spraakafzien.
  • De medewerker biedt afwisseling tussen luisteren en doen.
  • De medewerker biedt de SH-leerling luister-rust-momenten.
  • De medewerker begeleidt en staat model bij sociale situaties (bijv. conflicten) tussen kinderen.
  • De medewerker laat de leerling hardop opdrachten herhalen, voordat ze worden uitgevoerd (verwoorden innerlijke taal).
  • De medewerker heeft oog voor de veiligheid en het welbevinden van de SH-leerling in de groep.
  • De medewerker leert de SH-leerling zelfstandig om te gaan met de hoorhulpmiddelen.